Doel 2: We zijn een aantrekkelijk en goed werkgever
Effectenindicator 2.1: We zijn maatschappelijk betrokken en streven naar een divers personeelsbestand | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie-indicator | Nulmeting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
2.1.1 | Aantal trainees | 20 | 22 | 22 | 22 | 22 |
2.1.2 | Aantal participatiebanen (in fte) | 14 | 33 | 38 | 43 | 49 |
2.1.3 | Aantal stageplaatsen | 50 | 70 | 70 | 70 | 70 |
2.1.4 | Aantal werkervaringsplaatsen (voor o.a. statushouders & mbo'ers) | 12 | 10 | - | - | - |
2.1.5 | Aantal uitwisselingen van personeel tussen mede-overheden | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Toelichting
2.1.1 Aantal trainees
De provincie investeert de laatste jaren in een divers personeelsbestand. Dat gaat dan niet om één specifieke doelgroep maar een goede mix van man vrouw, jong oud en medewerkers met verschillende culturele achtergronden. Net als vele andere overheden heeft de provincie te maken met vergrijzing. Het aanbieden van traineeprogramma’s draagt onder andere bij aan verjonging van de organisatie en het borgen van waardevolle kennis van oudere medewerkers die vertrekken wegens pensioen. Uitgangspunt voor deze indicator was het Hoofdlijnenakkoord 2015 – 2019 waarbij gedurende deze collegeperiode tenminste twee concernbrede WO- traineeprogramma’s zouden worden gerealiseerd.
In 2018 is een nieuwe groep van 12 WO-trainees geselecteerd. Daarnaast is een pilot-project voor 8 HBO-trainees gestart die worden ingezet op bedrijfsvoeringstaken. Beide groepen zijn in september 2018 van start gegaan.
Eveneens is een pilot-project van technische trainees uitgevoerd in samenwerking met Noord-Holland, Utrecht en Flevoland (P-4). Hiervan zijn er 2 in dienst bij de provincie Zuid-Holland. Naar aanleiding van een positieve evaluatie is besloten in september 2019 wederom een technisch traineeprogramma op te starten.
Vooruitlopend op het nieuwe collegeprogramma is er de ambitie om in 2020 minimaal te starten met 12 nieuwe WO-trainees.
2.1.2 Aantal participatiebanen
Op 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht geworden. Deze wet is in plaats gekomen van de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening en een deel van de Wet werk en ondersteuning jonggehandicapten. Met de Participatiewet wil de regering ervoor zorgen dat meer mensen met een arbeidsbeperking, participanten genoemd, meedoen op de arbeidsmarkt. In tien jaar tijd moeten er 125.000 banen komen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bij overheid en bedrijfsleven. Een ‘baan’ bestaat uit 25,5 verloonde uren, ongeacht het aantal mensen dat dit werk uitvoert en de aard van de arbeidsrelatie. Mensen uit de doelgroep zijn opgenomen in het doelgroepregister van het UWV.
Doordat de sector Overheid als geheel de banenafspraak niet heeft gehaald, heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) met ingang van 2018 besloten om de quotumregeling uit de Participatiewet te activeren. Over 2019 moet de provinciale organisatie 40,5 fte invullen. Het gemiddelde tot nu toe is 36,4 fte, dat betekent dat nog een aantal fte moet worden ingevuld.
Medio najaar wordt een brief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verwacht waarin nieuwe richtlijnen zijn opgenomen met betrekking tot de quotumregeling, ziekteverzuim e.d..
2.1.3 Aantal stageplaatsen
Uitgangspunt voor deze indicator is dat conform het Hoofdlijnenakkoord 2015 – 2019 een royaal aanbod van stage- en werkervaringsplaatsen voor jongeren wordt aangeboden. Hiermee toont de provincie haar maatschappelijke betrokkenheid én wordt tegelijkertijd een impuls gegeven aan de diversiteit van het personeelsbestand.
De provincie geeft actief invulling aan haar stagebeleid. Dit resulteert jaarlijks in het aanbod van tenminste 70 stageplaatsen voor jongeren uit het MBO, HBO en WO. Daarnaast is er een experiment voor het aanbod van maatschappelijke snuffelstages voor klassen uit het basisonderwijs. Tevens wordt stagiaires de mogelijkheid geboden om een afstudeeropdracht bij de provincie te realiseren. Momenteel zijn er 45 medewerkers uit de doelgroep werkzaam.
2.1.4 Aantal werkervaringsplaatsen (voor o.a. statushouders & mbo-ers)
Uitgangspunt voor deze indicator is dat conform het Hoofdlijnenakkoord 2015 – 2019 een royaal aanbod van stage- en werkervaringsplaatsen voor jongeren wordt aangeboden. Met het innovatieve project Kickstart streeft de provincie naar een aanbod van werkervaringsplaatsen voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het project Kickstart is bedoeld om tenminste 32 maatschappelijke werkervaringsplaatsen voor jonge statushouders en recent afgestudeerde mbo-ers te creëren.
In 2018 was vanwege het succes van Kickstart, en vanuit maatschappelijke overwegingen, ingestemd met het beschikbaar stellen van 10 extra werkervaringsplaatsen voor statushouders.
De provincie geeft de komende jaren verder vorm aan deze ambitie als onderdeel van de opgave ‘Goed Werkgeverschap'. In 2019 betekent dat 6 nieuwe werkervaringsplaatsen. De focus is daarbij breder en schenkt, naast statushouders, daarbij ook aandacht aan andere kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt. Denk aan kansarme jongeren en 55-plussers.
2.1.5 Aantal uitwisselingen van personeel tussen mede-overheden
Het stimuleren van kennisuitwisseling tussen mede-overheden, bedrijven en instellingen is één van de speerpunten uit het Hoofdlijnenakkoord 2015 - 2019. Kennisuitwisseling draagt bij aan de diversiteit van ons personeelsbestand. Door de realisatie van detacheringen haalt de provincie kennis van andere organisaties op een efficiënte en effectieve wijze naar het provinciehuis en/of wordt door de provincie vergaarde kennis verder gebracht bij andere organisaties. Het is de intentie om de uitwisseling van personeel meer en meer te benutten als een effectief strategisch instrument voor het aanvullen van ontbrekende (specialistische) kennis in onze organisatie.
Het aantal uitwisselingen is medio 2019 reeds 58 en zal mogelijk nog toenemen als gevolg van de vergroting en intensivering van het overheidsbrede mobiliteitsnetwerk.
Effectenindicator 2.2: We doen onderzoek naar en werken actief aan het werkgeversmerk 'provincie Zuid-Holland' bij werkzoekenden en personeel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie-indicator | Nulmeting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
2.2.1 | Rapportcijfer beste werkgever / werkplezier | 6,7 | - | 7,3 | - | - |
Toelichting
2.2.1 Rapportcijfer beste werkgever / werkplezier
Er wordt geen bijstelling van de meetwaarde van de indicator verwacht. Het eerstvolgende werkbelevingsonderzoek wordt uitgevoerd in 2020.